
 

China Perspectives 
54 | July- August 2004
Varia

Contradictions
Patricia Batto

Édition électronique
URL : http://journals.openedition.org/chinaperspectives/3022
DOI : 10.4000/chinaperspectives.3022
ISSN : 1996-4617

Éditeur
Centre d'étude français sur la Chine contemporaine

Édition imprimée
Date de publication : 1 juillet 2004
ISSN : 2070-3449
 

Référence électronique
Patricia Batto, « Contradictions », China Perspectives [En ligne], 54 | July- August 2004, mis en ligne le
17 avril 2008, consulté le 15 septembre 2020. URL : http://journals.openedition.org/
chinaperspectives/3022 

Ce document a été généré automatiquement le 15 septembre 2020.

© All rights reserved

http://journals.openedition.org
http://journals.openedition.org
http://journals.openedition.org/chinaperspectives/3022


Contradictions

Patricia Batto

NOTE DE L’ÉDITEUR

This chronicle is the insert published in Liu Xiaobo printed version article 

1 In May 2004, three of the major daily newspapers in the People’s Republic, including

The People’s Daily (Renmin ribao), announced that they would no longer publish articles

praising local authorities and other officials1. This was the umpteenth attempt to fight

the corruption rampant in the media in China2. Indeed, if the article opposite, which

appeared at the beginning of this year in the Hong Kong monthly Kaifang zazhi (Open)3,

is to be believed, the phenomenon is reaching worrying proportions. Its author, Liu

Xiaobo, is an intellectual known for his commitment to democracy, and still lives in

China despite the persecution he is subjected to and the opportunity he has to settle

abroad. In 1996, he co-signed a text addressed to the Chinese leadership, which earned

him a sentence of three years of re-education through labour4.

2 Liu Xiaobo’s article on the Chinese media is of even greater interest since the arrest for

corruption of three people from the Canton press group Nanfang5. Yu Huafeng, director

of the Nanfang dushibao (Southern Metropolis News), and Li Mingying, former editor-in-

chief of the paper, who were arrested in January were in March respectively sentenced

to jail  terms of 12 and 11 years6.  And on the March 19th came the arrest of Cheng

Yizhong,  editor-in-chief  of  the  Nanfang  dushibao,  who  was  also  accused  of

embezzlement. These arrests set up a wave of protest in China, including at the highest

level7; Cheng Yizhong has been freed end of August without charge.

3 It was the Nanfang dushibao which last year revealed “the Sun Zhigang affair”, after the

name of a young graphic designer from Wuhan who, not having his identity papers

with him, was beaten to death by the police in Canton. The case provoked such emotion

that it led to the repeal of the administrative decree which made it possible to arrest

migrant workers and send them home. The same daily had revealed, at the end of last

year, a case of SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome) in Canton. In November the

Contradictions

China Perspectives, 54 | July- August 2004

1

http://chinaperspectives.revues.org/document.html?id=3012


Nanfang group also launched, with the Peking press group Guangming, a new daily in

Peking, the Xin Jing bao, of which Cheng Yizhong was also editor-in-chief.

4 In reality, it is probably the conception of news and the journalistic practices of the

Nanfang group, disregarding the censorship directives of the authorities, which caused

the arrests of the three men. The irony is that the journalists who are most at risk of

being accused of corruption are those who do their jobs properly, who publish genuine

news, rather than the corrupt journalists whose activity consists of trying to please the

authorities or the nouveau riche by publishing false news for their own personal gain.

NOTES

1. The two other papers are the Guangming ribao and the Jingji ribao. See “Chequebook

‘news’ banned as papers seek credibility”, South China Morning Post, May 12th 2004,

p. A5.

2. In October 2003, Chinese Central Television (CCTV) asked its journalists to no longer

accept money. See “CCTV warns staff against accepting cash on the job”, South China

Morning Post, October 12th 2003, p. 6.

3. Liu Xiaobo, “Xinwen fubai zai heian zhong”, Kaifang zazhi, January 2004, pp. 45-48.

4. This text (“On Some Vital Issues Concerning our Country”), written by Liu Xiaobo

and Wang Xizhe, was published in China Perspectives, No 8, November-December 1996,

pp. 6-13. See also Frank Muyard, “Liu Xiaobo: A Chinese Intellectual Confronts

Traditionalism and Nationalism”, followed by a translation of two texts by Liu Xiaobo, 

China Perspectives, No 11, May-June 1997, pp. 23-31.

5. As well as the daily Nanfang dushibao, the press group publishes the Nanfang ribao

(Nanfang Daily), the weekly Nanfang zhoumo (Southern Weekend), and the 21 shiji jingji

baodao (21st Century Business Herald) which appears on Mondays and Thursdays.

6. After an appeal, their sentences were respectively reduced to eight and six years in

prison. “News executives in graft case get lighter terms”, South China Morning Post, June

16th 2004, p. A4.

7. See Pan Xiaohong, “‘Nandu an’ chuxian xianzhu bianshu”, Caijing, June 5th 2004, pp.

112-113. 

 

Contradictions

China Perspectives, 54 | July- August 2004

2


	Contradictions

